آیا تاکنون آرزو کرده اید که کاش می توانستید از روزنه ای روی دیوار یا پنجره ی کلاس, رفتار فرزند خود را در مدرسه دخترانه طاهره زیر نظر بگیرید ؟آیا فرزندتان رفتار اجتماعی مناسبی دارد به طور مثال اگر از سوی همکلاسی هایش به بازی دعوت نشود یا در گروه رزرو قرار بگیرد احساس ناراحتی خواهد کرد؟
دکتر" MARTIN SELIGMAN" رهنمودهای ارزشمندی را در باره ی مهارت های اجتماعی دانش آموزان ارائه کرده است. او معتقد است دانش آموزانی می توانند به راحتی دوست پیدا کرده و آن ها را حفظ کنند، که از مهارت های اجتماعی برخوردارند و ما می توانیم مهارت های لازم را به آن ها بیاموزیم. ما در دبستان دخترانه طاهره سعی بر آن داریم تا بتوانیم این مهارت ها را طبق سیاست های آموزشی آموزش و پرورش منطقه 2 تهران و مجتمع آموزشی طاهره به دخترانمان بیاموزیم.
● تفکر سرد و تفکر گرم چیست؟
بچه هایی که از مهارت های اجتماعی کافی برخوردار نیستند، انگیزه ی دانش آموزان دیگر را به خوبی متوجه نمی شوند و به غلط برداشت می کنند، در نتیجه به سرعت و نسنجیده پاسخ داده و رفتار نامناسبی از خود ارائه می دهند
دکتر " SELIGMAN" به این گونه پاسخ گویی «تفکر گرم» می گوید. یعنی به جای این که کودک تأمل کند، بدون فکر کردن و اندیشیدن، به سرعت تصمیم گیری و رفتار می کند .
«تفکر سرد» بر عکس نوع اول، به معنای صبر کردن و آرام و کند کردن فرآیند فکر کردن و تصمیم گرفتن است. سعی ما بر آن است در دبستان طاهره «تفکر سرد» را به فرزندان عزیزمان آموزش دهیم .
به مثال زیر توجه کنید:
"تو می خواهی آب بخوری، در صف می ایستی، در مقابل تو ۵ کودک دیگر ایستاده اند، صبر می کنی تا نوبت به آن ها برسد و هر کدام آب بخورند و بروند، ولی در انتهای صف، ۲ کودک« به بازی مشغولند، پشت سر تو مریم ایستاده است. بچه هایی که بازی می کنند به مریم برخورد کرده، او هم با تو برخورد می کند و درست زمانی که نوبت آب خوردن تو رسیده، تو را هل می دهد و باعث می شود که صورت تو خیس شود..."
تو هیچ یک از ماجراهایی را که اتفاق افتاده نمی بینی و تنها مریم را می بینی که تو را هل داده و سبب شده تا صورتت خیس شود. در این شرایط، امکان بروز واکنش نامناسب وجود دارد. ما در دبستان دخترانه طاهره بر آنیم به دانش آموزان خود بیاموزیم که مانند یک کارآگاه از وضعیت موجود فهرستی تهیه کند و برای کنترل هر یک از شرایط، راه حلی ارائه دهد و طرز فکر خود را بیان نماید.
ما می توانیم به دانش آموزان در دبستان دخترانه طاهره این مهارت های اجتماعی را بیاموزیم که نخستین قدم در حل مسئله، توقف کردن در روند تصمیم گیری (STOP) و فکر کردن (THINK) است.
سرعت داشتن در تصمیم گیری، بدون اندیشیدن، یا به صورت سطحی برآورد کردن شرایط و اوضاع، واکنش های مناسبی را به دنبال نخواهد داشت.
● جا به جا کردن «تفکر گرم» با «تفکر سرد»
اندیشه های گرم، اندیشه هایی هستند که با سرعت به مغز فرد می رسند. دانش آموزانی که اندیشه های گرم از ذهنشان می گذرد معتقدند که در صورت بروزهر گونه مشکل بین آن ها و دانش آموزان دیگر، همیشه فرد مقابل مقصر است و از روی عمد کاری را انجام داده است که سبب رنجش ایشان گردیده است.
این گونه اندیشیدن، کودک را وادار می کند تا بازخوردهای سریع و بی اختیار بروز دهد، پیش از آن که درباره ی اتفاقی که افتاده فکر کرده و آن را برای خود تحلیل کند و درباره اش تصمیم بگیرد.
اندیشه های سرد، اندیشه هایی هستند که ما را در جمع آوری همه ی اطلاعات پیرامونمان یاری می دهند و ما می توانیم با تحلیل اطلاعات خود، تشخیص دهیم که چه اتفاقی افتاده است. اندیشه های سرد، ما را آرام می کنند. در حالی که اندیشه ی گرم بر سرعت تصمیم گیری های ما می افزایند. معمولاً پاسخ هایی که از اندیشه های گرم ناشی شده اند وضعیت موجود را وخیم تر می کنند.
برای کسب این مهارت اجتماعی در «اندیشیدن سرد» لازم است که فرق بین « تفکر گرم» و « تفکر سرد» را به دانش آموزان در دبستان دخترانه طاهره بیاموزیم.