مشاوره در دبستان طاهره

 

ضرورت اقدامات مشاوره ای در مقطع ابتدایی

 

 

 

راهنمایی و مشاوره در دبستان دخترانه طاهره به عنوان یک ضرورت همواره مورد تاکید و تایید قرار گرفته است. اما در دوره ی آموزش ابتدایی کشور ما، باوجود ضرورت های فراوان، جایگاهی برای مشاور و مشاوره در نظر گرفته نشده است و معلم به اجبار در چاره جویی برای مشکلات دانش آموزان تنها می ماند گاهی آموزگار در یک کلاس مجبور می شود هم زمان برای گستره ای از مشکلات آسان تا مشکل مانند: انجام به موقع تکالیف، اختلالات يادگيري، به موقع خوابیدن، لکنت زبان، دروغگویی، خود نمایی، شب ادراري، حسادت و ترس و ... راه حل هایی بیابد تا فرایند آموزش را آسان کند. در اقدامات مشاوره ای دبستان دخترانه طاهره موقعیت های زیادی، آموزگار نه می تواند کنار بکشد و بی تفاوت بماند و نه از توانایی های لازم برای حل مشکل برخوردار است. چه بسیار پیش آمده است که معلمی دوست داشته است به دانش آموزی کمک بهتر و مؤثرتری بکند، اما تواناییش را نداشته است. وجود مشاوری توانمند در مدرسه  می تواند در بسیاری از موارد به یاری آموزگاران بشتابد و مشکلات کلاسها را با همکاری و تبادل نظر آنها بر طرف نماید. لذا اقدامات مشاوره ای در دبستان دخترانه طاهره با حضور مشاوری توانمند در مدرسه انجام می شود که تلاش می شود به حل مشکلات دانش آموزان بپردازد.

 

 

الف : نیازمندی های روحی و روانی دانش آموزان مقطع ابتدایی و مشاوره در دبستان دخترانه طاهره

               

 

 

گستره ی سنی دانش آموزان دوره ی ابتدایی بین 7 تا 14 سال می باشد و این دوره بر طبق تعاریف مراحل رشد پیاژه مرحله ی عملیات عینی و آغاز مرحله ی عملیات صوری می باشد. دنیای کودک در دوره ی دبستان بسیار متغیر است لذا توجه به نیازهای روانی او در این دوره اهمیت خاصی دارد. کودک قبل از دوره ی مدرسه فقط می باید با خانواده ی خود سازگاری پیدا کند ولی در دبستان نیاز به سازگاریهای جدید اجتماعی دارد و باید خود را با معلم و برنامه های درسی تطبیق دهد و معاشرت های بیشتر و طولانی تری با همسالان داشته باشد او که قبلا توسط والدین از نزدیک نظارت و حمایت می شد در این سن که وارد محیط اجتماعی بزرگتری می شود، دور از نظارت و حمایت مستقیم والدین در انتخاب رفتار و حل مسایل آزادتر است. مشاوره در دبستان دخترانه طاهره، از این جهت كه نگرش کودک را نسبت به مدرسه و ادامه ی یادگیری تحت تاثیر قرار می دهد و الگوهای اجتماعی شدن را به سرعت منتقل می کند داری اهمیت خاص می باشد. لذا میزان موفقیت در سازگار شدن با مدرسه و با همسالان جدید اثري عمیق بر روی خود پنداری کودک در سال های بعد دارد  بنابراین می توان گفت کودک دبستانی برای گذر از مرحله ی رشد ذهنی روانی خود نیازمند اقدامات حمایتی توسط اولیا و مربیان می باشد. لذا در دبستان دخترانه طاهره سعی بر آن شده است تا محیطی صمیمی و دلنشین برای دانش آموزان فراهم کند تا بتوانند الگوهای اجتماعی شدن را فرا گیرند . 

 

مشاور در دبستان دخترانه طاهره با استفاده از توانایی خود در زمینه مساﺋل تربیتی و یادگیری به یاری کارکنان مدرسه می شتابد و راهگشای بسیاری از مساﺋل و مشکلات دانش آموزان  می باشد  و با همکاری و همفکری با آموزگاران دبستان طاهره زمینه را برای رشد متناسب و همه جانبه ی کودکان فراهم می نماید .

مشاوره در دبستان دخترانه طاهره