پیش دبستان و دبستان دخترانه طاهره منطقه 2
     
 


20 اسفند 1397

مهارت های اجتماعی دبستان دخترانه طاهره بخش دوم

مولف: - ایزدیار   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:

مهارت های اجتماعی دبستان دخترانه طاهره بخش دوم

مهارت های اجتماعی بخش دوم

مهارت های اجتماعی دانش آموزان در دبستان دخترانه طاهره

 

 

نمونه های زیر را برای کودک خود بخوانید و از اوبخواهید که بیان کند  کدام یک از پاسخ ها از « تفکر سرد» و کدام یکی از « تفکر گرم» در مهارت های اجتماعی ناشی شده اند؟

۱سارا درحیاط دبستان دخترانه طاهره مشغول توپ بازی  است. زنگ تفریح است و بچه های دیگر هم در حیاط مدرسه حاضرند. ناگهان ضربه محکمی به توپ می زند و توپ به صورت «تو» برخورد می کند.

تو با خود می اندیشی:

الف) چی؟ تصادفی بود؟ یا این که سارا می خواهد دعوا را شروع کند؟

ب) او از روی عمد این ضربه را با توپ به صورت من زد. من هم به شکلی دیگر و شدیدتر کار او را تلافی خواهم کرد؟

۲مریم برای دوست خود ۳ بار پیغام تلفنی گذاشته است تا با او تماس بگیرد ولی او این کار را نمی کند.

● مریم با خود چه فکری می کند؟

الف) چرا به من تلفن نمی کند؟ آیا از دست من ناراحت است و یا شاید فراموش کرده که به پیغام گیر گوش دهد؟ شاید مادرش به پیغام گیر تلفن گوش کرده و فراموش کرده که به او بگوید؟

ب) او حتماً منظوری از این کارش داشته، و به صورتی رفتار می کند که گویی از تماس من بی خبر است.

۳شبنم قصد دارد که دوستش را ساعت ۳:۳۰ در فروشگاه ببیند. او در فروشگاه حاضر می شود، ۳۰ دقیقه منتظر دوستش می شود ولی از دوستش خبری نیست.

او با خود فکر می کند:

الف) عجب آدم بدقولی است. او که بهترین دوست من است حالا می خواهد مرا اذیت کند، من هم او را کنار می گذارم.

ب) چه اتفاقی افتاده؟ اگر او نمی خواست به فروشگاه بیاید پس چرا به من قول آمدن به فروشگاه را داد؟ ممکن است اتفاقی افتاده باشد یا حادثه ای پیش آمده است. بهتر است بار دیگر با او تماس بگیرم و بفهمم که چه شده است...

پس از این که کودک شما توانست فرق بین یک «فکر گرم» و یک «فکر سرد» را بشناسد، با او تمرین کنید تا بتواند پاسخ مناسبی در برخوردهای اجتماعی خود بروز دهد. برای کودک خود نمونه هایی از وقایعی که برای کودکی به سن او ممکن است اتفاق بیفتد تعریف کنید و از او بخواهید که یک «فکر گرم» و یک «فکر سرد» ارائه دهد. او را برای تصمیم گیری آرام و دور از پیش داوری های سریع، یاری کنید.

مثال ۱:

قرار است که دوستانت را در جایی ملاقات کنی و با هم به دبستان دخترانه طاهره  بروید. تو در ساعت معین حاضر می شوی ولی هیچ یک از دوستانت در ساعت معین و به موقع نمی آیند، ۵ دقیقه دیگر هم منتظر می شوی ولی از دوستانت خبری نیست.

تفکر گرم: آن ها مرا دست انداخته اند و به موقع در مکان مقرر حاضر نشدند...

مثال ۲:

تو در صف یک فروشگاه ایستاده ای، فروشنده با مردی که پشت سر تو ایستاده صحبت می کند و جنس مورد نظرش را می آورد و تو هنوز منتظر ایستاده ای...

تفکر گرم: این مرد (فروشنده) بچه ها را دوست ندارد و به آن ها اهمیتی نمی دهد.

مثال ۳:

تو می خواهی فوتبال بازی کنی ولی روز اول که وارد تیم فوتبال  می شوی بچه ها شروع می کنند به خندیدن و شوخی کردن با یکدیگر...

تفکر گرم: آن ها به من می خندند و می خواهند مرا مسخره کنند.

مثال ۴:

تو به خواهرات اجازه دادی که کتابت را به دوستش قرض بدهد ولی ساعت ۳ آن را به شما برگرداند. ساعت ۳:۱۵ است و تو می خواهی به منزل دوستت بروی و کتاب را به او بدهی اما هنوز نه خواهرت آمده و نه به کتاب دسترسی دارد...

تفکر گرم: خواهرم می خواهد مرا با این کار اذیت کند.

فراموش نکنید که هنگام پاسخگویی در هر یک از شرایط پیشنهادی، بهتر است خود کودک شما فکر کند و باز خوردهای احتمالی خود را شرح دهد و در هنگام پاسخگویی وی از اظهار نظر خودداری کنید . سپس می توانید به او کمک کنید که فکرهای بهتر و مناسب تری داشته باشد و آن ها را به ذهن خود بسپارد و در موقعیت های بعدی به کار برد.

مهارت های اجتماعی بخش دوم

● نتیجه گیری :

برای این که کودک ما در دبستان دخترانه طاهره و اجتماع بتواند رفتار های مناسبی داشته باشد بهتر است به ۳ توصیه زیر برای تکمیل مطالب پیشین توجه نماییم:

مهارت های اجتماعی و دانش آموزان در دبستان دخترانه طاهره

به کودک خود شرح دهیم که پیش از تصمیم گیری و حل مسئله لازم است بدانیم که فرد مقابل ما به چه چیزی فکر می کرده و چرا چنان رفتاری را از خود بروز داده است؟

آیا می توانیم بفهمیم که فرد مقابل ما چه احساسی داشته و چگونه فکر می کرده است؟

بله، نگاه کردن به چهره افراد بهترین راه شناختن وضعیت احساسی آن ها در لحظه است.

آیا عصبانی است، ترسیده، نگران است یا مخالفت می کند؟ هر یک از چهره ها دانستنی هایی درباره عملکرد و رفتار فرد به شما می دهند.

دیگر این که می توانیم از فرد مقابل خود سوال کنیم. به طور مثال اگر دختر شما وارد کتابخانه شده و می بیند که دو نفر از دوستانش به او می خندند، ممکن است فکر کند به او می خندند و پاسخ هایی چون، ناراحت شدن، ترک کردن کتابخانه و ... کناره گیری از آن ها را نشان دهد، در حالی که اگر از آن ها بپرسند به چه چیزی می خندند؟ به طور حتم از پاسخ آن ها و نادرست بودن فکر خود تعجب زده خواهد شد.

توصیه سوم این است که خودمان را به جای فرد مقابل بگذاریم و حدس بزنیم که چگونه احساس می کند و چگونه عمل خواهد کرد. زمانی که کودک شما در باره مشکلی که با دوست یا همکلاسی خود دارد با شما صحبت می کند، از او بخواهید خود را به جای فرد بگذارد، سپس از او بپرسید چگونه حس می کند و می خواهد چگونه رفتاری داشته باشد؟در برابر این رفتار چه تصمیمی خواهد گرفت؟

تمام سعی ما در دبستان دخترانه طاهره بر این است که دخترانی با مهارت های اجتماعی بالاتر و رفتار درست تربیت نمائیم.

 

تعداد مشاهده (345)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "مهارت های اجتماعی دبستان دخترانه طاهره بخش دوم "


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید