پیش دبستان و دبستان دخترانه طاهره منطقه 2
 



2 اردیبهشت 1398

استرس در دانش آموزان دبستانی - بخش دوم

مولف: - ایزدیار   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:

استرس در دانش آموزان دبستانی - بخش دوم

 

استرس در دانش آموزان دبستانیبخش دوم

 

ج): کودکانی که دارای تفاوت های یادگیری , بیماری روانی و مشکلات جسمانی در مقایسه با دیگران هستند وقتی در محیط مدرسه قرار می گیرند این تفاوت ها به وضوح آشکار می شوند. دانش آموز ممکن است بخاطر این مشکلات احساس کمرویی , ناامنی و خجالت بکند . آمادگی قبلی برای پاسخ دادن به رفتار دیگران به کودکان کمک می کند تا آنها تفاوت های خود را براحتی کنترل کنند. پس بهتر است، والدین با دقت توجه کنند که چطور و چه وقت بهترین زمان برای بیان مشکل فرزندانشان است . برخی از مشکلات مخصوصا آنهایی که در رابطه با سلامتی هستند نیاز به صحبت رو در رو دارند . برای مثال دانش آموزانی که مشکلات یادگیری دارند اگر چه نیاز به درمان دارند ممکن است مشکلاتی در رابطه با  نمره هم داشته باشند، والدین باید حمایتهای خود را به بهترین شکل انجام دهند . توضیحات از کودک باید با احترام خواسته شود . برخی از دانش آموزان که مشکلات جسمانی نیز دارند ترجیح می دهند که فرصتی را داشته باشند تا درباره تجربیات شخصی شان در کلاس صحبت کنند و توضیح دهند در حالی که سایر کودکان ترجیح می دهند تفاوت هایشان را با تک تک افراد در مطرح کنند .

د) اگرچه بعضی از دانش آموزان ممکن است ذاتاً مضطرب باشند ولی اضطراب اغلب کودکان تاثیر گرفته  از اضطراب والدین است . احساس ترس می تواند ترس کودکان را بیشتر کند . برای مثال والدین ممکن است رفتار دوگانه (احساس تردید) برای جدایی از فرزندشان را داشته باشند ولی برای کودکانی که بزرگتر هستند اضطراب والدین ممکن است به شکل دیگری باشد. مثلاَ آیا بچه ها در زمینه های مختلف موفق خواهند شد ؟ آیا در فلان ورزش موفق می شود؟ این فشارهای ناخواسته از طرف والدین به فرزندان انتقال پیدا می کند و در نتیجه این فشار می تواند انگیزه و اعتماد به نفس و علاقه کودک را تحت تاثیر قرار دهد؟

 آگاهی از جزئیات علت های نگران کننده می تواند در حل مشکل کمک کند.

 مثلاً ما در یکی از دانش آموزانی که تازه به مدرسه رفته بود و بطور ناگهانی نمی خواست سوار اتوبوس مدرسه شود گیج و مستاصل بود . ولی وی پس از توضیحات متوجه شد که در یکی از روزها فرزندش از صندلی اتوبوس افتاده بود و دیگر نمی خواست سوار اتوبوس مدرسه شود . فهمیدن این مسئله او را قادر ساخت که بطور کامل و موثر مشکل را حل کند.

ح) ترس و کابوس ‌های شبانه، شکایاتی مانند دل درد و سردرد نشان می ‌دهد که کودکان تحت استرس هستند و والدین این مشکلات و دردها را بیش از یک بیماری جسمی می ‌دانند. این مشکلات چیزی نیستند که کودک آنها‌ را از خودش ساخته باشد. کـودکـان به وسیله سردرد و دل درد می‌ خواهند از چیزی فرار کنند اما این یک مشکل واقعی است و می‌ تواند راهی باشد برای این ‌که آن‌ها خود را با استرس‌ ها تطابق بدهند.

و) منفی بافی و دروغگویی: راه مقابله با این مشکل و مساله این است که والدین بدون اینکه دروغ فرزند خود را تایید کنند آن ‌را بزرگ نکنند و به او بگویند اگر این‌طور بود که تو می گویی خیلی خوب بود. به این طریق والدین نه دروغ را از زبان فرزندشان قبول کرده‌اند و از طرفی احساسات او را نیز سرکوب نکرده‌اند و به این وسیله اولیای دانش آموز می‌ توانند با هم صحبت کنند.

ت) محرومیت و خجالتی بودن افراطی و بیش از حد: همه ما تقریباً با اخلاق کودکان آشنایی داریم، و می دانیم که همـه بچـه‌ها با یک سرعت بالغ نمی‌شوند. برخی  از بچه‌ها در پذیرش بعضی از مسائل کند هستند. اگـر فرزند ما زود عصبـانی و آشفته می شود و پرخاشگـری می‌ کند، به او کمک کنیم تا راهی برای تخلیه و بروز  هیجانات خود پیدا کند. اگر کودک ما بعد از مدرسه نیاز به تحرک و فعالیت دارد، به او پیشنهاد ورزش دهیم. سعی کنیم از کودکانمان سؤال کلی نپرسیم بلکه با آن‌ ها بیشتر صحبت کنیم و سؤالات جزئی ‌تر بپرسیم. وقتی یک مشکلی مشخص شد به کار بردن راه حل های ارائه شده از طرف کودک احساس تسلط و اعتماد به نفس او را افزایش می دهد . همچنین اطمینان پیدا می کند که به احتمال زیاد در حل مشکلات موفق خواهد شد.

 یاد می گیرد چه طور در برابر مشکلاتی که در آینده خواهد داشت درست رفتار کرده و آن مشکل را به طور مستقل حل کند .

ک) توجه داشته باشید هر کودکی در طی مراحل رشد خود نیازهای خاص خودش را دارد برای مثال برای نوآموز  اول دبستانی، نشستن آرام سر کلاس و رعایت نظم و نوبت مهم است . دانش آموز اول دبستان دخترانه طاهره نیاز به زمان دارد تا بتواند سرکلاس آرام نشسته و نوبت رعایت کند دانش آموز بزرگتر ذهنش مشغول آن است که چگونه مورد قبول دوستانش قرار بگیرد بنابراین هر مرحله از رشد مشکلات طبیعی خودش را دارد . والدین باید از تمایل به پاسخگویی سریع دوری کنند . کودک ممکن است این طور تفسیر نماید که حمایت های والدین به معنی عدم شایستگی او است . درباره رفتارهای ناشیانه کودک با او صحبت کنید و سوالها و پاسخ های آن را با هم پیدا کنید این باعث افزایش اعتماد به نفس کودک می شود .

م) ارتباط مناسب با بزرگسالان و مسئولانی که در دوران مدرسه تمرکزشان روی فرزند شما در مدرسه است، بسیار مهم و موثر است و بایست برای رابطه همکاری معلم، کادر مشاور دبستان دخترانه طاهره و والدین باید تلاشی مجدانه وجود داشته باشد. ارزیابی مشکلات کودک و تغییر برنامه درسی باید حد الامکان سریع انجام شود و والدین و معلمین بطور مداوم ارزیابی کنند که یک مسئله تا چه اندازه می تواند با آموزش و تعاملات همسالان کودک مشکل ایجاد کند . شناخت سریع کودک خجالتی که ترس اجتماعی دارد یا کودک باهوشی که سرآمد است اقدامات مناسبی نیاز دارد و ارزیابی و نظارت نیازمند این است که والدین در همه زندگی آموزشی ، تحصیلی، عاطفی ، اجتماعی درگیر باشند بنابراین معلمین و والدین مسئولیت شناسایی و کمک به کودکان را با دقت انجام دهند .

مشاورین دبستان دخترانه طاهره نهایت تلاش خود را برای شناخت عوامل استرس زا در دانش آموزان انجام داده و در صدد برطرف کردن این عوامل می باشند.

 

تعداد مشاهده (286)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "استرس در دانش آموزان دبستانی - بخش دوم "


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید