پیش دبستان و دبستان دخترانه طاهره منطقه 2
     
 


22 اردیبهشت 1398

ارتباط موثر معلم با دانش آموز - بخش دوم

مولف: - ایزدیار   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:
5

ارتباط موثر معلم با دانش آموز - بخش دوم

ارتباط موثر معلم با دانش آموز - بخش دوم

 

رابطه خوب، موثر و اعتمادآمیز معلم با دانش آموز در کلاس درس و مدرسه برای یادگیری ایشان ضروری می باشد. پژوهشگران و محققان معتقدند که اگرمدرسه و مراکز آموزشی برنامه آموزشی منسجم و درست،امکانات پیشرفته  ومعلمان ماهر و با تجربه  داشته باشد،اما ایجاد اعتماد وبرقراری  ارتباط موثرمعلم با دانش آموز بخشی ازمعادله اصلی این فرآیند نباشد، یادگیری دانش آموزان آن طورکه باید انجام نمی شود.

حذف ترس و اجبار

به نظر محققان ادوارد دمینگ و ویلیام گلسر اولین شرط برای ترغیب و تشویق افراد به اقدام و انجام کار با کیفیت و عملکرد و رفتار کیفی، حذف ترس و اجبار به افراد است.

شاید نتوانیم ترس و اجبار را به طور کامل از محیط آموزشی حذف نماییم اما می توانیم ترس و اجبار را به کمترین میزان ممکن کاهش دهیم.

پس مدیریت یادگیری  و رفتار بچه ها چه می شود؟

به احتمال زیاد این پرسش برای والدین و معلمان  پیش می آید که پس چگونه می توانیم یادگیری و رفتار بچه ها را کنترل کنیم؟

والدین مدام شاکی از عدم گوش سپاری بچه ها به حرف های آن ها هستند و معلمان نیز از بی توجهی و عدم تلاش تعداد زیادی از دانش آموزان شکایت دارند.

پیشنهاد دکتر صاحبی در کتاب تئوری انتخاب در مدرسه این است که نخست تمام همت خود را به کار گیریم تا به آنچه دانش اموزان را از درون برانگیخته و توجه آن ها را جلب می کند ، متوسل شویم اگر اثری نداشت همیشه امکان برگشت به میراث کنترل بیرونی گذشته که قرن ها استفاده شده و خود ماهم کم و بیش تجربه اش کرده ایم وجود دارد.

ارتباط موثر معلم با دانش آموز و نقش معلم دراین ارتباط

مسلما معلم تمام تلاش خود را می کندتا با توجه به خواست خود "محیط مناسب برای تدریس" و نیاز های دانش آموزان اطلاعات و مهارت های موردنظرخودرا به دانش آموزان منتقل می کند.

معلم می داند که تنها زمانی می تواند این دانش و مهارت ها را به دانش آموزان به بهترین روش منتقل کند که دانش آموز دریچه دریافت اطلاعات و مهارت هایش را برای او باز کرده باشد و آمادگی لازم برای فراگرفتن این مهارت ها را داشته باشد.

معنای واقعی ارتباط موثر معلم با دانش آموز

معنای حقیقی این ارتباط همین جاست که دانش آموز متقاعد شده باشد که یادگیری این مطالب به کیفیت زندگی او می افزاید و حضورش در کلاس به بیشتر دانستن و بهتر زندگی کردن وی کمک می کند.

معلم باید محیطی در کلاس درس  ایجاد نماید که درس مورد نظر و معلم در دنیای مطلوب و دلخواه دانش آموز

جای بگیرد و از حضور در کلاس احساس رضایت داشته باشد.

دنیای مطلوب به همه انسان ها ، اشیاء باورها و هرچیزی که به ما حس خوبی بدهد می گویند.

و چه هنرمندی ست آن معلمی که خودش را در دل دانش آموزان و به قول تئوری انتخاب و دکتر ویلیام گلسر در دنیای مطلوب دانش آموزان جای دهد.

انتخاب راهکار مداخله ای

در بهترین کلاس های درس نیز زمان هایی هست که برخی از دانش آموزان رفتارهای نامناسب و  نابجا انجام می دهند و یا برای معلم و دیگر دانش آموزان مزاحمت ایجاد می کنند و سعی در برهم زدن جو کلاس می کنند .

همواره به نفع معلم و کلاس است که این تنش ها را با شیوه ای آرام مدیریت کند، با این روند نظم و آرامش همچنان در کلاس برقرار می ماند .

بنابراین، اگر یک نگاه ، صداکردن نام دانش آموز یا اشاره ای فیزیکی یا نزدیک شدن به میز او موثر می افتد بهتراست از بوجود آمدن تنش و سرو صدا جلوگیری به عمل آید.در اصل باید از هرگونه روش یا برخورد که به برهم خوردن جو کلاس می انجامد جلوگیری کرد.

اگر روش های فوق موثر نیفتادچه کنیم؟

در چنین مواقعی معلم فرمانی صادر می کند و دانش آموز رابه رفتار مناسب تشویق می کند اما بهتراست که با طرح یک سوال یا معما  توجه دانش آموز را به رفتارخودش جلب کند و پاسخ این سوال را به خودش بدهد.در واقع معلم به جای برخورد با رفتار نامناسب دانش آموزان با روش های تنبیهی ، با مطرح کردن یک سوال و پرسش سعی در جلب کردن حواس دانش آموز به کلاس می کند . 

 

 

تعداد مشاهده (490)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "ارتباط موثر معلم با دانش آموز - بخش دوم "


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید